التعدي على مدرسة بالضرب بسنتر دروس خصوصية من ولي أمر طالبة أثناء الحصة

التعدي بالضرب على مدرسة

تحدثت مدرسة دروس خصوصية شهيرة بمحافظة المنوفية عن تعرضها لواقعة التعدي بالضرب من ولي أمر أحد الطالبات لديها بالصف الثالث الثانوي، وجاء ذلك من خلال فيديو بث مباشر لها عبر صفحتها الشخصية على موقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”.

وقالت الأستاذة هبة عاشور مدرسة مادة الأحياء والجولوجيا، “للأسف في مواقف كتير بتحصل والناس بنفكر إن إحنا ملناش حق، وبتطلع كلام مش حقيقي، انهاردة ببساطة طلبة ثانوية عامة كان عندهم واجب 25 سؤال إختر، وأغلب الطلبة بتيجي ناقلة الواجب من كراسة الإجابات، ولكن اللي حصل النهاردة إن في بنت إسمها ريناد ياسر كانت ناقلة الواجب بالكامل من كراسة الإجابات، ولما قولتلها دا من كراسة الإجابات قالت إنها عملته بنفسها”، مضيفةً: “قولتلها خلاص أنا هتأكد وهسألك فيه، وبالفعل معرفتش تجاوب وقالت أنا مش معايا النضارة.. أنا خلاص مش عاوزة أحضر الحصة تاني”.

وتابعت هبة عاشور، “قولتلها خلاص يا بنتي براحتك أنا هتصل بـ ولي أمرك، خلص الموضوع على كدا، ولكن بعد صلاة الظهر فوجئت بوالدتها وأخوها وطلبوا مقابلتي ولكن أنا كنت في حصة ومن الأصول إن مينفعش أضيع وقت الطلبة وأقابل ولي أمر على حسابهم، وبالفعل قامت المساعدة بابلاغهم إني مش هعرف أقابلهم أثناء وقت الحصة”، مضيفة: “قام أخو الطالبة بالتريقة ولما سمعت كلامه الغير لائق خرجت مخصوص عشان أكلمهم، ولما حكيت على اللي حصل من أخته نفى كل الكلام وكذبني، وقام بالسب والإهانة وبدر منه الشتائم كل هذا أمام الطلبة”.

وأضافت عاشور: “أخو الطالبة طالب بكلية الطب والجميع يعرفه جيدًا، قام بضربي بالبوكس، ولما المساعدة إتدخلت عشان تنقذني قام أيضًا بضربها، وعندما قومت باحتجازه لكي أطلب تدخل النجدة قام بضربي مرة أخرى برجله في بطني ووشي، والأم لم تتدخل ولم تمنع ابنها من القيام بأعمال البلطجة، وقام أيضًا بضرب الطلبة”، مضيفةً، “طلع مشرط.. كان عاوز يعورني به ولما إحدى الطالبات حاولت تمنعه عورها هي في إيدها بدون أي ذنب لها، وكسر الباب”.

واستكملت هبة عاشور، “أنا بتهان بسبب البلطجة، ولكن لم أخف من أي شي غير ربنا سبحانة وتعالى، أنا مش عاوزة حاجة لنفسي.. أنا بعمل لمصلحة الطالب، إحنا بنتعرض لمشاكل كثيرة، أنا نفسي الناس تيجي تشوف الأهالي وهي بتجي تشتم في المدرسين عشان عاوزين مصلحة عيالهم، والطلبة اللي بتيجي تشتم عشان 25 سؤال إختر لطلبة 3 ثانوي، أنا مش عارفة اشتغل من غير ضمير ولازم اتابع مع الطالب بنفسي وأبلغ ولي أمره بكل تصرفاته”.

وأشارت هبة عاشور إلى أن أهل الشاب حاولوا التواصل معها للوقوف على حل المشكلة ولطلب الصلح معها، ولكنها توجهت إلى قسم شرطة شبين الكوم لإثبات الواقعة وعمل محضر ضد هذا الشاب، ولإتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة بشأن هذه الواقعة.

شاركي من هنا

مقالات ذات صلة

رئيس الجامعة: “تم إحالة الواقعة للنيابة” ووالد الطالبة “بنتي مش هتغير طريقة لبسها”. تعرفي على تفاصيل واقعة الفستان كاملة (فيديو)

شهدت الساعات الماضية واقعة أثارت جدلًا واسعًا بين رواد السوشيال ميديا والمواقع الاخبارية حتى وصل الأمر للتدخل النيابة والمجلس القومي للمرأة، وهي واقعة الطالبة “حبيبة…