بعد واقعة فتاة الأزهر. هل تحظر الجامعة ارتداء الفتيات الفستان والبنطلون؟ متحدث الأزهر يحسم الجدل

نشرت من يومين طالبة بالفرقة الثانية بكلية الدراسات الإسلامية بجامعة الأزهر بمدينة العاشر من رمضان، تدعي نهال سليم، على صفحتها الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” تفاصيل تعرضتها للتنمر ووصفها بـ “الغشاشة” بسبب ارتدائها بنطالًا وبلوزة في أثناء امتحاناتها بالكلية.

وردًا على هذه الواقعة، صرح الدكتور أحمد زارع، المتحدث باسم جامعة الأزهر، في حواره الخاص بموقع “القاهرة 24” إن الجامعة لم تحظر ارتداء الفتيات البنطلون أو الفستان داخل الجامعة، ولكنها مؤسسة دينية، ودائمًا تصدر الجامعة تنبيهات من قبل الأمن الموجود على البوابات الخارجية بتقديم النصح بأن تكون الملابس فضفاضة واسعة، وأن الطالبة التي تخالف وتأتي الجامعة بملابس ضيقة يتم نصحها من قبل أعضاء هيئة التدريس كنوع من النصيحة والإرشاد، ولا يتم منعها من دخول الامتحانات.

وأضاف زارع: “لم تختلف أيضًا تلك المحظورات عند البنين، حيث تمنع الجامعة دخول الطلاب بـ “الشورت” أو البنطلون المقطوع، لأن هذا يخالف ما نشأت عليه في الأزهر الشريف، وفي جامعات مصر، وهو احترام المؤسسة التي تتلقى منها العلم”.

وتابع: “الطالبة لم تقدم شكوى للجامعة، ولم يتم إخطار العميد بأي تفاصيل للواقعة، ولو صح ادعاء البنت لماذا لم تقدم شكوى منذ أسبوعين، ومعايير اللبس في جامعة الأزهر إنه يكون محتشم فقط، أي كان نوعه سواء بنطلون أو فستان”.

وترجع تفاصيل الواقعة عندما قامت الطالبة نهال سليم الطالبة بالفرقة الثانية بكلية الدراسات الإسلامية بجامعة الأزهر بمدينة العاشر من رمضان نشرت تفاصيل الواقعة على صفحة الفيس الخاص بها قائلة: “كنت بمتحن المادة السادسة من اسبوعين كده كنت رايحه الجامعه بلبس سبورت اوفر سايز اتهزقت شويه ع البوابه بس معرفش ليه المهم اخدت كلمتين”.

واستكملت: “المهم دخلت لجنتي وكان عندي معيده لابسه نقاب المهم اول ما دخلت وشافتني قالتلي قومي ارجعي ورا مش طايقه اشوفك قدامي كل دا وانا لابسه الكمامة ويعتبر نايمه ع نفسي لحد ما الورق يتسلم راحت مزعقه فيا قولتلها نعم بتكلميني انا قالتلي انتي مشوفتيش منظرك قعدت امسح في وشي شكيت في نفسي قولت ممكن اكون حطيت ميكاب وانا بغسل وشي وبنزل اساسا المهم قولتلها انا عملت ايه غلط قالتلي انتي بتبجحي قولتلها ما أنا عاوزة اعرف انا عملت ايه قالتلي “شكلك يسيء بسمعة الأزهر”.

أردفت: “أنا اخدت الكلمة واتجننت سبتلها اللجنة وخرجت وطلعت لصحبتي بحجة اجيب منها قلم لأني لو كنت فضلت مكنتش هتحكم ف أعصابي اول ما نزلت قالتلي خليكي برا فضلت حوالي 10 دقايق كل دا من الوقت اخدتني الكنترول وكلمت دكاترة تانية كبار وكل دول عليا حوالي ساعة وهاتك يا سلخ وأنا اتجننت ومبقولش غير أنا عملت إيه مش فاهمه فين لبسي الوحش دا المهم عدى نص الوقت والناس بتخرج خلاص وأنا كنت لسه داخله لجنتي كأنهم اتعمدوا أنهم يطولوا في الكلام علشان يعاقبوني دخلت اللجنه انهارت لحد ما كان خلاص فاضل نص ساعة واللجنة تخلص جتلي تاني المعيدة دي وأنا كنت منهاره وفتشتني تفتيش في منتهي غير لائق، وأنا خلاص خارجة وبمضي راحت حاطة رجليها على الديسك اللي بنمضي عليه علشان أنا اوطي وامضي عند رجليها كل دا مش المشكله ابدآ”.

شاركي من هنا

مقالات ذات صلة

رئيس الجامعة: “تم إحالة الواقعة للنيابة” ووالد الطالبة “بنتي مش هتغير طريقة لبسها”. تعرفي على تفاصيل واقعة الفستان كاملة (فيديو)

شهدت الساعات الماضية واقعة أثارت جدلًا واسعًا بين رواد السوشيال ميديا والمواقع الاخبارية حتى وصل الأمر للتدخل النيابة والمجلس القومي للمرأة، وهي واقعة الطالبة “حبيبة…